جمعه 7 اردیبهشت 1403
نگاهی به بخش‌ویژه و کارگاه آموزشی در هفتمین روز «10 روز با عکاسان» بازگشت


بخش‌ ویژه هفتمین روز «10 روز با عکاسان» شامل «نگاه شخصی» و کارگاه آموزشی برپا شدند.
به گزارش ستاد خبری چهارمین «10 روز با عکاسان»، در هفتمین روز برگزاری این رویداد که جمعه، 25 در تالار پاییز خانه هنرمندان برگزار شد، بخش ویژه «نگاه شخصی» از ساعت 16 تا 17 با حضور سروش کیایی با نمایش دو مجموعه عکس «دیدی دگرگون» و «معماری ایران 830 نانومتر» برپا شد. مجموعه «دیدی دگرگون» که به روش Pinhole ساخته دست کیایی عکاسی شده است،که در سال 1390 در گالری آرته به نمایش درآمده بود. کیایی در رابطه با روند ورودش به حیطه عکاسی و علاقه‌مندی به ساخت ابزار عکاسی و نهایتا عکاسی معماری توضیحاتی ارائه داد. سپس همراه با نمایش عکس‌ها، ایده اولیه و فرآیند کار را به حاضرین توضیح داده شد و او در ادامه به نمایش مجموعه بعدی اش که به صورت ماوراء بنفش عکاسی شده بود، پرداخت. کیانی در رابطه با تکنیک‌های این روش و تاثیر آن در عکس نیز صحبت کرد.



از ساعت 17 تا 18 آرش کریمی پروژه «درخت» که در 20 سال گذشته از روش آنالوگ تا دیجیتال تهیه شده است، در غالب 4 مجموعه عکس همراه با پخش موسیقی به آهنگسازی رامین شاهین کار و چیدمان روایی عکس‌ها (عکس نامه) توسط فیروزه جوانمرد نمایش داد. او در ابتدا توضیحی در رابطه با شروع عکاسی، روند پروژه سازی و تهیه مجموعه عکس ارائه کرد و سپس در مورد دلایل جمع آوری مجموعه‎های «درخت» و همچنین نمادشناسی آن صحبت کرد. او اشاره کرد که بخش بیشتر این عکس‌ها برای اولین‌بار نمایش داده می‌شود و قرار است در آینده به شکل آلبوم عکس موسیقی به بازار آید. عکس‌ها روایتی از درخت به عنوان نماینده و نمادی از طبیعت که زیبایی و هارمونی را با خود به انسان و فضاهای شهری به ارمغان می‌آورند رابطه عمیقی را که با انسان برقرار می کنند، هستند. 



«جشنواره عکس اردیبهشت» که تا کنون 9 دوره در استان هرمزگان برگزار شده، بخش پایانی «نگاه شخصی» بود که از ساعت 18 تا 19 توسط حسام الدین انصاریان، دبیر چهار دوره این جشنواره ارائه شد. حسام الدین انصاریان به توضیح درباره هدف و شکل گیری این جشنواره و همچنین معرفی داوران و برگزار کنندگان دوره‌های مختلف پرداخت. سپس آثار تک عکس و مجموعه عکس‌های برنده شده در دوره آخر را نمایش داد و به بیان نحوه برگزاری، مشکلات و موانع اشاره کرد. او اضافه کرد که در حال حاضر برگزاری این جشنواره به دلایل مالی متوقف شده است. 



همچنین کارگاه تخصصي «عکاسي و فيلمبرداري هوايي» از ساعت 10 تا 13 این روز در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. ايمان سيوف جهرمي در این کارگاه در مورد تاريخچه عکاسي هوايي، تعريف مفاهيم دقيق عکاسي هوايي، هلي شات،کاربردهاي اصلي عکاسي هوايي از ديرباز تا امروز، شاخه‌هاي گوناگون و تکنولوژي‫هاي وابسته،‬‬‬‬ نگاهي کوتاه به عکاسي ماهواره‫اي، تفسيرها و کاربردها‬‬، شناخت ماهيت نور، رنگ، طيف امواج الکترومغناطيس، عکاسي در باند مادون قرمز و ماوراي بنفش، تفسيرها و کاربردها، عکاسي سه بعدي (استريوسکوپيک) هوايي و کاربردهاي آن، عکاسي با هواپيما: کاربردها، ويژگي‫ها، تکنيک‫ها، مزيت‫ها و محدوديت‫ها‬‬‬‬‬‬‬‬، عکاسي با هليکوپتر: کاربردها، ويژگي‫ها، تکنيک‫ها، مزيت‫ها و محدوديت‫ها‬‬‬‬‬‬‬‬، عکاسي با بالن:  کاربردها، ويژگي‫ها، تکنيک‫ها، مزيت‫ها و محدوديت‫ها‬‬‬‬‬‬‬‬، عکاسي با سيستم‫هاي کنترل از راه دور، سيستم‫هاي آماتور تا سيستم‫هاي فوق پيشرفته، آشنايي با انواع سيستم‫هاي مالتي روتور (دراون‫ها) اصول نويگيشن (ناوبري) و کاربردهاي اصلي آن، هواپيماها و هليکوپتر‫هاي مدل کاربردها، ويژگي‫ها، تکنيک‫ها، مزيت‫ها و محدوديت‫ها‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬،  بالن‫ها و زيپلين‫هاي کنترل از راه دور کاربردها، ويژگي‫ها، تکنيک‫ها، مزيت‫ها و محدوديت‫ها‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬،  معرفي سيستمهاي ژايرو استابلايزر مکانيکال و الکترومکانيکال براشلس ها و کاربردهاي آن در عکاسي هوايي،  عکاسي پانوراماي هوايي، آشنايي با فيلمبرداري حرف‌هاي هوايي،  ژايروهاي دستي و ژايروهاي کنترل شونده و نصب شده بر پرنده (هليکوپتر يا هواپيما)، معرفي سيستم‫هاي فوق پيشرفته ‫ي ساين فلکس سينمايي، معرفي سيستم‫هاي اسکورپيون،‬‬‬‬‬‬ شناخت انواع هليکوپترهاي ويژه ‫ي تصويربرداري‬‬‬، نگاهي به دوربين‫ها، لنزها، فيلترها و ديگر متعلقات عکاسي و تصويربرداري هوايي‬‬، عکاسي هنري هوايي، پرسپکتيو، رنگ، نور، گاما،  نگاهي به عکاسي هوايي هنري در جهان و آشنايي با عکاسان برتر هوايي و آثارشان، نگاهي به عکاسي هوايي در ايران ، از ديرباز تا کنون و آشنايي با برخي عکاسان هوايي ايراني و آثارشان، جايگاه فعلي عکاسي و تصويربرداري هوايي در ايران، چالش‫ها، معضلات و راهکارها‬‬ و گاهي به افق آينده در عکاسي و تصويربرداري هوايي صحبت کرد.‬‬

ستاد خبری چهارمین دوره ده روز با عکاسان ایران 
تاریخ خبر:  1394/10/26