جمعه 31 فروردین 1403
کلوپ عکس ایران/ نشست خبری چهارمین دوره «‌۱۰روز عکاسان» بازگشت


نشست خبری چهارمین دوره«‌۱۰روز عکاسان» با حضور مسعود زنده‌روح کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، مجید ناگهی دبیر چهارمین دوره«۱۰ روز با عکاسان» و کاووس صادقلو مدیر روابط عمومی این دوره از ۱۰ روز با عکاسان در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی «۱۰ روز با عکاسان»، کاووس صادقلو در ابتدای این نشست، گفت: امیدوارم این دوره «۱۰ روز با عکاسان» زمانی مناسب برای تحکیم بخشیدن به تجربه اهالی مطبوعات باشد تا از این فضا برای هرچه بهتر شدن عکاسی در مطبوعات استفاده کنند.
در ادامه نشست، مسعود زنده‌روح کرمانی افزود: خوشحالیم که در چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» در حال آماده سازی برای برگزاری است که این دوره از ۱۸ تا ۲۷ دی‌ماه برنامه ریزی و طبق روال سال گذشته با همکاری ۷ انجمن تخصصی عکاسی شکل گرفته است. امسال  انجمن عکاسان اتفاقات و گزارشات جدیدی را ارائه می‌دهد و گزارشات را به صورت یک نمایشگاه گروهی ارائه می‌دهد.
او ادامه داد: مجموع آثاری که در شاخه‌های متفاوت در هر گالری ارائه می‌شود، طبق برنامه به یک انجمن، اختصاص دارد و تمامی آنها به شکل تخصصی وکاربردی توسط شورای علمی «۱۰ روز با عکاسان» برگزار می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، یادآور شد: خیلی خرسندم  انجمن‌ها فرم و نگاه از پیش تعیین خود را شکل دادند تا بتوانیم این دوره را هر چه بهتر برگزار کنیم.
زنده روح سپس، اظهار کرد: اگر این مسیر را ادامه دهیم سازمان دهی خیلی قوی خواهیم داشت و می توانیم پایه‌های خود را فراتر از آنچه که در ذهن داریم، نهادینه کنیم. هر چند قرار بود با نهادهای دیگری در تعامل باشیم تا این دوره از «‌۱۰ روز با عکاسان» را در شهرستان‌ها هم برگزار کنیم، اما به دلیل نبود امکانات زیر ساختی نتوانستیم این پروسه را راه اندازی کنیم.
وی تصریح کرد: ساختار این دوره«‌۱۰ روز با عکاسان» تنها به خود انجمن‌ها اختصاص ندارد. آقای  ناگهی طرحی را فراهم کردند تا دوستان عکاس و متفکرین عکاسی که جزء انجمن نیستند نیز بتوانند آثار خود را ارائه دهند و به نوعی استعداد‌یابی شود تا بتوانیم هر چه بهتر آثار آنها را به مخاطبین ارائه دهیم. در این دوره به مسائل کلان عکاسی می‌پردازیم و نگاه متفاوتی به این موضوعات داریم. همزمان با ارائه عکس‌های یاد شده به پخش فیلم‌های تخصصی در ایام «۱۰ روز با عکاسان » نیز خواهیم پرداخت.
در ادامه این نشست، مجید ناگهی دبیر چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان»، اظهار داشت: تصمیمات برنامه‌های چهارمین دوره از چند ماه گذشته اتخاد شده است و این دوره با رویکردی متفاوت شکل گرفته است تا عکاسانی که خارج از فضای صنفی هستند به جمع ما بپوندند. در برنامه‌ای که امسال ترتیب داده‌ایم تمامی انجمن‌ها در کنار همدیگر حضور دارند تا بتوانند فعالیت خود را  هر چه بهتر و پررنگ‌تر ارائه دهند.
دبیر چهارمین دوره «۱۰روز با عکاسان» ادامه داد: یکی از اتفاق‌های مهم این دوره رویکرد متفاوتی است که هر انجمن به یک انجمن دیگر دارد و طی آن این نگاه تبدیل به تبادل نظر و ارائه آثار  دو طرفه می‌شود.
وی تصریح کرد: امسال نیز همانند سال گذشته ۳۰۰ اثر را در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران ارائه می‌دهیم و همزمان با برگزاری «‌۱۰‌روز با عکاسان»، هفت انجمن عکاسان ایران، تئاتر، سینما، انقلاب و دفاع مقدس، تبلیغات و صنعتی، مطبوعات و میراث فرهنگی در این دوره با همدیگر به برگزاری نمایشگاه آثار خود در هفت نگارخانه خانه هنرمندان ایران پرداخته و آثار خود را در دو بخش گروهی و انفرادی به نمایش می‌گذارند.
ناگهی، یادآور شد: تمامی نشست‌های تخصصی این دوره در بخش خاصی طراحی شده و با نگاه متفاوتی به آثار هنرمندان می‌پردازد. نشست‌ها مجهز به پنل ویژه‌ای هستند و در کنار آنها همیشه یک مجری کارشناس حضور دارد که به معرفی و نقد آثار می‌پردازد.
همزمان  با ارائه آثار، یکی از نگارخانه‌ها به سیستم پخش تصویر مجهز است و طی آن به نمایش آثار عکاسان در این دوره «۱۰ روز  باعکاسان»  اختصاص دارد و در کنار آن برای هدف‌گذاری و تعامل بیشتر با جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار می‌شوند، همگام شده است.
آثار ارائه شده در ۵ جشنواره اردیبهشت بندرعباس،خانه دوست مشهد،فیروزه تبریز، شهر بیرجند و سالانه کرمان ارانه می شود تا بتوانند آثار خود را هر چه بهتر به علاقمندان عکاسی ارائه دهند.
همزمان با افتتاحیه «‌۱۰ روز با عکاسان» رونمایی کتاب و مجله تخصصی را در پیش داریم با عنوان «قربانی جنگ» که با تلاش مهدی منعم ارائه می‌شود. همچنین فصل نامه تخصصی «عکاسی» که با رویکرد کاملا بین‌المللی تهیه شده است نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد. این فصل‌نامه به موضوعاتی چون چاپ عکس و گفت‌و‌گو‌های تخصصی به دو زبان فارسی و انگیلسی می‌پردازد.
در چهارمین دوره «‌۱۰ روز با عکاسان» تمامی مقاطع دانشگاهی حضور دارند و با انجمن‌های صنفی به تبادل نظر می‌پردازند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تمامی نشست‌های « ۱۰ روز با عکاسان» مستندسازی می‌شود و به فاصله ۲ ساعت روی سایت «۱۰ روز عکاسان» قرار می‌گیرد. متاسفانه شرایط آنگونه نبود که بتوانیم بصورت آنلاین نشست‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم، اما شرایط فراهم شد که این نشست‌ها بعد از یک وقفه به دست آن علاقه‌مندانی برسند که نمی‌توانند در نشست‌ها حضور داشته باشند.
گفتنی است؛ سایت چهارمین دوره «‌۱۰روز با عکاسان»  به آدرس ۱۰days.nips.org.ir از یکشنبه ۱۳ دی،  برای اطلاعات بیشتر علاقه مندان و دانلود عکس و فیلم و همچنین ثبت نام کارگاه های آموزشی برقرار می باشد.


ستاد خبری ده روز با عکاسان
عکس : لیلا ابراهیمی

کلوپ عکس ایران 
تاریخ خبر:  1394/10/13